” Edd meg a spenótot, különben nem nézhetsz tévét! “

Az evést is meg kell tanulni!

Ha az evésről van szó, akkor a legtöbb felnőtt abban megegyezik: a gyerekek nem feltétlenül szeretnek ésszerűen, egészségesen táplálkozni.
Mint minden más tevékenységet, az evést is az alapoktól kell megtanulni a gyerekeknek: nem csak az evőeszközök helyes használatát, hanem azt is, hogy milyen étkezések, milyen fajta élelmiszerek vannak, vagy hogyan kell megteríteni az asztalt.

Jó példa

Ha maguk a felnőttek nem kiegyensúlyozottan és egészségesen étkeznek, akkor nyilvánvalóan ezt nem várhatják el a gyereküktől sem. A gyerekek megfigyeléssel, utánzással tanulnak, éppen ezért jelentenek a szülők fontos példaképet a táplálkozásban is. Aki maga is szívesen fogyaszt zöldséget és gyümölcsöt, akkor nem lesz nehéz ezt átadni a gyerekeknek sem.

Rendszeresség

Táplálkozással foglalkozó kutatók egyetértenek abban, hogy a gyerekeknek nagyon fontos a rendszer az étkezésben is. A három főétkezés mellett – amelyikből az egyik meleg – mindenképpen fontos a tízórai és az uzsonna is.

A megfelelő adag

Egy egészséges gyereket, aki ráadásul mozogni is szeret, biztosan nem kell noszogatni, hogy egyen. Ám, nem minden nap esznek ugyanannyit, szóval, kezdjük inkább kisebb adaggal, és ha repetáért jelentkeznek, akkor lehet utántölteni a tányért. Fontos, hogy főétkezésként ne kapjanak édességet vagy más nassolnivalót a gyerekek! Meg kell tanulni: az édesség csak jutalom.

Csak nyugodtan!

A gyerekeknek fontos a pontos napirend, és ez az étkezésekre is igaz. Az ideális az lenne, ha legalább napjában egyszer együtt étkezne a család. Nyugodtan, terített asztalnál, tévé, újság és játékok nélkül. Csakis az evésre és az együttlétre koncentrálva.

Az evés nem fegyelmező eszköz!

Ha a gyerekek azt hallják, hogy “edd meg a spenótot, különben nem nézhetsz tévét”, akkor igencsak negatív felhangot kap az étkezés. Ebből ugyanis olyan hatalmi játszmák születhetnek, amelyeket senki sem szeretne igazán. Az ösztönzés sokkal hatékonyabb, de ne felejtsük el: a gyerekeknek is megvan a saját ízlésük, és elutasíthatnak dolgokat. Ettől függetlenül persze érdemes időről-időre megpróbálkozni a “nemszeretem” ételekkel is, hisz az ízlés változik.

Terített asztal

A szépen megterített asztal gyakran egy fél siker. Ha a kicsik segíthetnek az asztal terítésében, akkor számukra is különös jelentőséggel bírhat egy-egy étkezés.

Friss és ízfokozóktól mentes menü

Ha megkérdezzük az embereket, hogy adott dolgokat miért fogyasztanak, a gyerekek sokkal gyakrabban vágják rá, hogy “mert finom”. De éppen a gyerekeknél lehet az ízlést teljesen rosszul “programozni” az előregyártott élelmiszerek, gyorséttermi ételek és az ízfokozókkal felturbózott termékek által. A teljes kiőrlésű gabonából készült spagetti például ugyanolyan finom, mint a sima, de sokkal tovább biztosítja a jóllakottság érzést. A bolti, zacskós szósz helyett pedig pillanatok alatt összedobhatunk otthon is egy házi paradicsomszószt. Azt se felejtsük el, hogy ha a gyerkőcök segédkezhetnek a menü elkészítésében, akkor motiváltabbak is: hisz melyiküknek ne ízlene jobban a saját főztje, mint a bolti kaja?

A tiltott dolgok a legérdekesebbek

A tiltott dolgok mindig izgalmasak és ellenállhatatlanok a gyerekek számára. A korlátozás helyett ésszerűbb az édességet, chipset célzottan és kis adagokban adni a gyerekeknek. Szabjunk ki például heti adagot, amelyben a gyerkőc maga döntheti el, hogyan osztja be ezeket a nassolós pillanatokat. Ezzel megtaníthatjuk a beosztást, tudatos táplálkozást is. Persze, nagyon fontos, hogy ne gyengüljünk el, amikor idő előtt megeszik a heti adagot :-)

Összeállította: Kiss Nikolett
Forrás: www.kinderplussport.de

Legnépszerűbb cikk

11+1 variáció fogócskára